Forum ACES Polska Strona Główna

Forum ACES Polska




FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
DYSKUSJA NA TEMAT SEZONU 2019 (ESA)
Autor Wiadomość
jacek
ACE



Dołączył: 11 Mar 2006
Posty: 297
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-09-27, 13:14   DYSKUSJA NA TEMAT SEZONU 2019 (ESA)

Kilka dni temu zakończyliśmy sezon 2018, nim się obejrzymy rozpoczniemy kolejny sezon.
Dyskusję podsumowującą zeszły sezon oraz planów na najbliższy sezon prowadźmy w tym wątku.

Kilka uwag formalnych:
1. NC1 i NC2 nie przewidują istotnych zmian w regulaminie. Planujemy jedynie uszczegółowienie zapisu dot. kompletności modelu do ponownego startu (zgodnie z zapowiedziami z połowy sezonu: http://www.aircombat.pl/A...opic.php?t=1411)
2. Rozważamy zwiększenie składki na Puchar Polski
3. Wybór NC1 i NC2: Jeśli dobrze pamiętam "oficjalnie" kadencja wynosi 1 rok. Natomiast ze względu na stabilność naszej dyscypliny, rozsądnym jest nie zmianiać NC zbyt często. Z tego względu jestem gotowy pozostać NC1 przez następny sezon - jeżeli są osoby, które chcą zmian na przyszły sezon - proszę o kandydatury na następców.

Przewidujemy głosowanie, które odbędzie się pod koniec bieżącego roku.
Uprawnionie do głosowania są osoby, które w 2018 roku wystartowały w co najmniej 2 zawodach zaliczanych do Pucharu Polski (na podstawie Core).
W tym roku jest to dokładnie 30 osób i w celu zachowania porządku proszę, aby właśnie te osoby wypowiadały się w tym temacie.
_________________
Pozdrawiam
Jacek Owczarczak - NC1 ESA
Warszawskie Jastrzębie

www.ModeleRC.info
 
 
meteor
ACE



Dołączył: 13 Lip 2007
Posty: 175
Skąd: Zduńska Wola
Wysłany: 2018-10-04, 17:49   

Ja bym się jeszcze w przyszłym sezonie pochylił nad bezpieczeństwem w trakcie zawodów. W regulaminie jest:
Cytat:
W przypadku kapotażu modelu w klasie WWI, wejście w strefę lotu i ponowne ustawienie modelu do startu jest
możliwe dopiero po starcie innych zawodników

Kilkukrotnie na zawodach zauważyłem taką sytuację że komuś nie udał się start i nie czekając aż reszta wystartuje biegł do swojego modelu. Tak samo starty w momencie gdy ktoś znajduje się w strefie lotów - podnosi model. Własnie oglądałem film z zawodów w Krakowie i model startował prosto w zawodnika który szedł po model.

Nie znalazłem nigdzie zapisu że nie można atakować słupków gdy któryś z pilotów jest w strefie lotów, jeżeli jest to przepraszam. W Krakowie był to trochę problem bo zawodnicy biegli po model 100m w przód a nie można było atakować słupków które znajdowały się max 20m od nas. Może warto by dołożyć jakąś linię za którą można już atakować cele naziemne ? np. 30m Jeżeli zawodnik znajdował by się w strefie 0->30m to nie można atakować a 30m+ już była by taka możliwość. :roll:

W punkcie 4.12 zmienił bym zapis z
Cytat:
Zawodnik może wylądować w strefie lądowania
na
Cytat:
Zawodnik może wylądować w strefie lotów
- bo punkt 4.6 zezwala na lądowanie w strefie lotów ale z punktu 4.12 wynika że jeżeli wylądujemy poza strefą lądowania to nie możemy poprawić taśm na modelu :lol:

Punkt 4.14 jest martwy - jeszcze nie słyszałem o sytuacji gdy ktoś dostał ujemne punkty...

No i zapis w punkcie 6:
Cytat:
W klasie WWI dodatkowo:
Start z ziemi + 10 pkt
Obcięcie słupka + 50 pkt
Uwaga: Pierwszy atak możliwy po 10-ciu sekundach lotu modelu. Za cięcie słupka traktuje się również jego
skuteczne uszkodzenie (obcięcie lub złamanie) ciągniętą taśmą


Pierwszy atak na słupek czy słupek i taśmę ?

Wprowadził bym do regulaminu zapis że wogóle pierwsze cięcia powinny być 10 sekund po starcie - wrzucanie modelu w taśmę przeciwnika jest moim trochę słabe a były takie przypadki :roll:
 
 
jantar87
ACE
Robert



Wiek: 31
Dołączył: 02 Kwi 2010
Posty: 215
Skąd: Katowice
Wysłany: 2018-10-04, 19:43   

meteor napisał/a:
Nie znalazłem nigdzie zapisu że nie można atakować słupków gdy któryś z pilotów jest w strefie lotów, jeżeli jest to przepraszam. W Krakowie był to trochę problem bo zawodnicy biegli po model 100m w przód a nie można było atakować słupków które znajdowały się max 20m od nas.


Można to szczegółowiej opisać ale po prostu nie można atakować kiedy ktoś jest w polu lądowań z uwzględnieniem szczególnej ostrożności.
_________________
Tylu lądowań, co startów.
FrSky Taranis X9D

Kamikadze Wrocław -- ACES
Aircombat Zawiercie -- ESA
 
 
Ecik
ACE


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 736
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-10-05, 11:27   

Kolego Meteor , te wszystkie przypadki to jest konsekwencja braku znajomości przez zawodników regulaminu, lub jego ordynarnego lekceważenia. A do tego dochodzi totalnie przypadkowy nie znający regulaminu sędzia główny, mało czy wręcz nie zainteresowany co się dzieje w czasie walki. Sędziowałem nie raz i spotkałem sytuację jak modele spadły po za strefę, odgwizduję strefę, a zawodnik zdziwiony dla czego. Aż się chciało wyrzucić takiego delikwenta z zawodów żeby nie zagrażał innym, a co dopiero przypadki przy starcie.
Ja bym wprowadził egzamin ze znajomości regulaminu przed każdymi zawodami.
Macie tu problem nie z regulaminem tylko z przeszczeganiem jego.
_________________
Pozdrawiam
Piotrek
 
 
mirolek
ACE
latam bo lubię



Wiek: 51
Dołączył: 14 Cze 2010
Posty: 448
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-10-05, 15:23   

Cytat:
Macie tu problem nie z regulaminem tylko z przeszczeganiem jego.


Przestrzeganie regulaminu to spory problem ale nie winię zawodników o bark jego znajomości (to może się zdarzyć początkującym) ale emocje jakie rządzą w czasie walki. Niby wiem, że trzeba najpierw zgłosić wejście w pole lotów a potem wchodzić ale zwykle w czasie walki jest odwrotnie :mrgreen:

Lądowanie w strefie lotów zawsze jest możliwe ale tylko lądowanie w polu po zakończonym czasie walki pozwala na dodatkowe punkty.
10 sekund od startu w ww1 do pierwszego ataku na słupek jest podyktowane tym by nie ustawiać modelu do startu w kierunku na słupek.
10 sekund od startu do cięcia taśmy to słaby pomysł (był już testowany i nie zdał egzaminu) - preferuję ostry start nawet na sąsiedniego zawodnika ... to dodatkowe emocje i możliwość strefy ale kto nie ryzykuje w pace nie siedzi :razz:

Cytat:
Nie znalazłem nigdzie zapisu że nie można atakować słupków gdy któryś z pilotów jest w strefie lotów, jeżeli jest to przepraszam. W Krakowie był to trochę problem bo zawodnicy biegli po model 100m w przód

Nie atakujemy słupków po wejściu pilota w pole lotów - to jest generalna zasada i nie ważne czy zawodnik jest 5 metrów czy 50 od linii bezpieczeństwa. Oczywiście jest pole do nadużycia bo ktoś może celowo przedłużać obecność by blokować słupki ale nie popadajmy w paranoje, innym razem wiatr położy jednym podmuchem połowę słupków i do kogo pretensje?
Trzymajmy sie zasad i starajmy się słuchać sędziego który informuje co się dzieje w polu lotów a nie kombinujmy z próbą dokładnego opisania procedury.

Jeżeli chodzi o podsumowanie to uważam, że mamy za sobą kolejny szczęśliwy i bezpieczny sezon latania ESA. Zmienne warunki pogodowe, czasem wiatr i liczne strefy, czasem deszcz i odpadające tasiemki, innym razem upał albo śnieg i kostniejące paluchy ale najważniejsze, że nic złego się nie wydarzyło. Było miło i bezpiecznie bo wszyscy startujący moim zdaniem, mają już wyczucie co jest dobre a czego unikać by nie generować zbędnego niebezpieczeństwa. Nie wszystko da się przewidzieć, większość groźnych zdarzeń generują sami zawodnicy a skoro ich nie było to znaczy że jest OK :-)
Od kilku lat regulamin się nie zmienia i dobrze .... jest niezbyt zawiły a zarazem szczelny i moim zdaniem, fajnie się ESA rozwija dając możliwość zabawy coraz więlszej ilości zawodników.

ms
_________________
modele ESA:
www.aircombat-krakow.cba.pl
modele inne:
www.modelemirek.cba.pl
 
 
jacek
ACE



Dołączył: 11 Mar 2006
Posty: 297
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-10-29, 13:37   

Dziękuję za merytoryczne komentarze.
Poniższej przedstawiam swoje przemyślenia odnośnie tego co napisaliście:

meteor napisał/a:
Ja bym się jeszcze w przyszłym sezonie pochylił nad bezpieczeństwem w trakcie zawodów. W regulaminie jest:
Kod:
W przypadku kapotażu modelu w klasie WWI, wejście w strefę lotu i ponowne ustawienie modelu do startu jest
możliwe dopiero po starcie innych zawodników

Kilkukrotnie na zawodach zauważyłem taką sytuację że komuś nie udał się start i nie czekając aż reszta wystartuje biegł do swojego modelu. Tak samo starty w momencie gdy ktoś znajduje się w strefie lotów - podnosi model. Własnie oglądałem film z zawodów w Krakowie i model startował prosto w zawodnika który szedł po model.

Już w zeszłym sezonie (2017) dało się zauważyć brak dyscypliny wśród zawodników (również tych doświadczonych), wbiegających bezmyślnie w pole lotów - bez upewnienia się, że jest bezpiecznie (np. czy żaden z samolotów nie atakuje słupków)... a co dopiero czekających na zgodę sędziego głównego.
To samo dotyczy zawodników, którzy po nieudanym starcie wchodzą w strefę lądowań utrudniając/opóźniając start innym zawodnikom (pomijając już kwestie niebezpieczeństwa).
Start się nie udał - trudno, trzeba poczekać i pozwolić wystartować pozostałym zawodnikom.
Kod:
4.6 Ponowny start w trakcie walki
Nie jest określona maksymalna liczba startów podczas walki. Gdy pilot chce wziąć model ze strefy lotów (podczas walki) musi mieć zezwolenie od głównego sędziego. Główny sędzia alarmuje pilotów i upewnia się, że są uprzedzeni o tej sytuacji. Ponowny start musi być wykonany z miejsca, gdzie odbywał się pierwszy start tj. wymagany jest powrót na linię pilotów.

Utarte postępowania, to krzyknięcie przez zawodnika "pilot w strefie"... i dopiero w momencie gdy sędzia odkrzyczy "pilot w strefie" można to potraktować jako zgodę.

Obie powyższe kwestie są zapisane w regulaminie, więc nie będziemy zmieniać regulaminu.

Jednak zgadzam się, że należy przypominać zawodnikom o dyscyplinie i bezpieczeństwie - w ostateczności sędzia główny może wykluczyć zawodnika z zawodów.
Kod:
1.3 Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo ma zawsze najwyższy priorytet. Każde zachowanie lub zdarzenie uznane przez
głównego sędziego lub organizatorów zawodów, jako niebezpieczne może spowodować natychmiastową dyskwalifikację zawodnika z zawodów.


meteor napisał/a:
Punkt 4.14 jest martwy - jeszcze nie słyszałem o sytuacji gdy ktoś dostał ujemne punkty...

Tu się z Tobą niezupełnie zgadzam: punkt nie jest martwy... Nieraz sędzia upomina zawodnika, któremu sędziuję, aby wrócił do walki - dlatego nie ma punktów w Core.
Jeśli by chodziło nam tylko o przyznawanie ujemnych punktów, to możemy skrócić czas, bo 60 sekund to bardzo długo.
meteor napisał/a:
Nie znalazłem nigdzie zapisu że nie można atakować słupków gdy któryś z pilotów jest w strefie lotów, jeżeli jest to przepraszam. W Krakowie był to trochę problem bo zawodnicy biegli po model 100m w przód a nie można było atakować słupków które znajdowały się max 20m od nas. Może warto by dołożyć jakąś linię za którą można już atakować cele naziemne ? np. 30m Jeżeli zawodnik znajdował by się w strefie 0->30m to nie można atakować a 30m+ już była by taka możliwość.


mirolek napisał/a:
Nie atakujemy słupków po wejściu pilota w pole lotów - to jest generalna zasada i nie ważne czy zawodnik jest 5 metrów czy 50 od linii bezpieczeństwa. Oczywiście jest pole do nadużycia bo ktoś może celowo przedłużać obecność by blokować słupki ale nie popadajmy w paranoje, innym razem wiatr położy jednym podmuchem połowę słupków i do kogo pretensje?
Trzymajmy sie zasad i starajmy się słuchać sędziego który informuje co się dzieje w polu lotów a nie kombinujmy z próbą dokładnego opisania procedury.


Meteor, masz rację - nie ma takiego zapisu. Jednak tutaj też nie chcę ingerować w regulamin i wolę pozostawić to decyzji sędziemu głównemu.
Na większości zawodów w tym sezonie (i zeszłych również) było tak, że jeżeli jakiś zawodnik zbierał szczątki modelu daleko od linii bezpieczeństwa (i daleko poza strefą lądowań, w której są słupki), to sędzie pozwalał atakować słupki. Oczywiście dodając ostrzeżenie, że zawodnik jest w strefie lotów i ewentualnie upominając zawodnika o zagęszczenie ruchów.
Tutaj wszystko zależy od decyzji sędziego głównego.
Według mojej opinii piloci latający na słupki (max 20 m od nas) są mniejszym zagrożeniem dla osoby w strefie lotów (będącej kilkadziesiąt metrów za polem lądowań) niż samoloty latające wysoko nad zawodnikiem, które w każdej chwili mogą się zderzyć i spaść w niekonrolowany sposób.
meteor napisał/a:
W punkcie 4.12 zmienił bym zapis z (...) strefie lądowania na strefie lotów

Słuszna uwaga - dzięki za wychwycenie chochlika!

meteor napisał/a:
No i zapis w punkcie 6:
(...)
Pierwszy atak na słupek czy słupek i taśmę ?

Autorowi chodziło o atak na słupek, a właściwie cel naziemny
Również zmienimy, aby nie było niedomówień.

meteor napisał/a:
Wprowadził bym do regulaminu zapis że wogóle pierwsze cięcia powinny być 10 sekund po starcie - wrzucanie modelu w taśmę przeciwnika jest moim trochę słabe a były takie przypadki :roll:


mirolek napisał/a:
10 sekund od startu do cięcia taśmy to słaby pomysł (był już testowany i nie zdał egzaminu) - preferuję ostry start nawet na sąsiedniego zawodnika ... to dodatkowe emocje i możliwość strefy ale kto nie ryzykuje w pace nie siedzi :razz:

Odnośnie wprowadzania zakazu ataku - jestem podobnego zdania co Mirek - to jest słaby pomysł. Szczególnie, że 10 sekund podczas walki, to na prawdę baaaardzoooo dłuuuugoooo.
Od zawsze jestem zdania, że atak na taśmę startującego tuż obok nas sąsiada jest nieetyczny. Natomiast taką sytuację częściowo prowokują sami organizatorzy, którzy często ignorują regulamin już podczas rozkładania linii i pól startowych.

Przypomnę regulamin:
Kod:
2.2.5. linia gotowości + ewentualne Boksy Startowe
Boksy startowe powinny zapewniać odległość 3-5 metrów między pilotami.

Kto policzy na ilu zawodach ESA w tym sezonie mieliśmy takie odstępy między zawodnikami?

Problem, na który jeszcze zwróciłem uwagę, to start z nierozwiniętą do końca taśmą i niechęć zawodników do natychmiastowego lądowania. Może nie jest precyzyjnie ujęte w regulaminie?
Kod:
4.4 Start
Start z ręki jest dozwolony w obszarze między linią pilotów i linią bezpieczeństwa a start z ziemi modeli
w klasie WWI tylko poza linią bezpieczeństwa.
Jeśli model wystartuje bez taśmy pilot musi natychmiast wylądować i przyczepić nową taśmę
(...)
4.10 Utrata taśmy
Zawodnik jest odpowiedzialny za to, aby wystartować z oznakowaną i całą taśmą przymocowaną domodelu.

Według mojej interpretacji autor regulaminu "taśmę" zdefiniował jako taśmę spełniającą regulamin (czyli m.in. odpowiedniej długości).
Niemniej jednak myślę, że należy rozszerzyć punkt 4.4 o zapis, że dotyczy to również nierozwiniętej taśmy.

W ramach podsumowania tego co napisałem, pasują te słowa:
Ecik napisał/a:
Ja bym wprowadził egzamin ze znajomości regulaminu przed każdymi zawodami.
Macie tu problem nie z regulaminem tylko z przeszczeganiem jego.



P.S. Dziękuję, że dotarliście do końca, mam nadzieję, że przeczytaliście całość i wybaczcie, że post wyszedł tak długi...
_________________
Pozdrawiam
Jacek Owczarczak - NC1 ESA
Warszawskie Jastrzębie

www.ModeleRC.info
 
 
Ecik
ACE


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 736
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-10-30, 08:37   

Od czasu do czasu jestem sędzią głównym, dlatego pozwalam sobie na wtrącenia. To wszystko co Kolega wyżej napisał jest w większości kompetencją SG. Tylko u nas SG w większości jest nazwijmy to z łapanki nie znający regulaminu, a piloci to wykorzystują. Na tag zwanym za granicą każde nie uprawnione wejście do strefy lotów jest karane przez SG anulowaniem lotu. Karze bo może i na żadnych zawodach jakich byłem nie znalazł się pilot w strefie bez zezwolenia.
_________________
Pozdrawiam
Piotrek
 
 
meteor
ACE



Dołączył: 13 Lip 2007
Posty: 175
Skąd: Zduńska Wola
Wysłany: 2018-10-30, 20:46   

Ecik napisał/a:
Karze bo może i na żadnych zawodach jakich byłem nie znalazł się pilot w strefie bez zezwolenia.

Kłamiesz :mrgreen:

Dzięki Jacku za merytoryczną odpowiedź :wink:
 
 
Ecik
ACE


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 736
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-10-30, 21:58   

Pisałem o za granicznych zawodach, to wynika z kontekstu.
_________________
Pozdrawiam
Piotrek
 
 
Grzechu
ACE
taśmy już ciągam



Wiek: 44
Dołączył: 26 Wrz 2014
Posty: 173
Skąd: Krzelów
Wysłany: 2018-11-08, 11:16   

Witam!
Ja ze swej strony pragnę poruszyć inny temat: Puchar Polski.
Jest to nagroda przyznawana za całoroczny udział w walkach. Laureaci nie tylko są dobrzy w walce ale, bez względu na koszty i przeciwności losowo - rodzinne :wink: stawiają się na polach walk. Wydawałoby się że jest to najważniejsza z nagród. To dlaczego jest tak mizernie eksponowana?
Tak jest:
- składka 3zł :mrgreen: Z tego oczekujemy Wypasionych pucharów, pięknych okolicznościowych dyplomów no i drogocennych nagród. (bez komentarza)
- ceremonia wręczenia: koniec sezonu, dzień krótki, zimno i w cieniu rozdania nagród za ostatnie zawody zaliczane do PP (szybka recytacja nazwisk i punktów przy już nie pełnej widowni a i niewielu zainteresowanych pilotów)
- szybkie podliczenie punktów (co nagle to po Diable), tydzień wcześniej zakupione lub zmajstrowane nagrody (bo budżet nie pozwala szybciej i lepiej) i dyplomy wypisywane w pośpiechu i zgrabiałymi rękami (kaligrafia to nigdy nie będzie)

Propozycja:
- składka ????
- ceremonia. Odkładamy wręczenie nagród do przyszłego sezonu. Np. czerwiec (długi, ciepły dzień) kiedy to mamy MP dwudniowe (założenie). Pierwszy dzień zawodów kończy się i co? Ognisko? Tak, a przy wieczornym spotkaniu, można bez pośpiechu, odczytać laureatów. Punkty są wcześniej podliczone a dyplomy pięknie wykaligrafowane. Aby emocje nie opadły można wyniki trzymać w tajemnicy pod pieczęcią :mrgreen:
- nagrody. Tu ilu nas jest tyle racji. :grin: Ja preferuję piękny, bogato zdobiony puchar, PRZECHODNI! ( ileż można się gapić na trofeum?) i pięknie wydrukowany i wykaligrafowany dyplom ( nie mam na myśli kartki bloku szkolnego z drukarki laserowej ), reszta według uznania i obrotności osób zaangażowanych.

Z takimi przemyśleniami podzieliłem się z NC1 i z kim mogłem i wszyscy uznali ze coś należy zmienić. Teraz oficjalnie poddaję temat pod dyskusję. Proszę o przemyślenie i przedstawienie swoich propozycji.

Grzechu Bielecki
Wasz NC2
_________________
Pozdrawiam,
Grzechu Bielecki
NC2 ESA
KAMIKADZE WROCŁAW
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group